söndag 1 juli 2012

Medelhavspaj

Såg ett recept i en tidning som jag blev inspirerad av. Dock ändrade jag större delar av receptet och herregisses vad gott det blev! Det blev en 10 poängare ifrån familjen. :) Så är det någon som är sugen så kommer receptet här.

Medelhavspaj


Pajskal
  • 125 gram margarin
  • 3 dl vetemjöl
  • 2 msk kallt vatten
Fyllning
  • 600 gram kassler
  • 1 vitlöksklyfta
  • ½ zucchini
  • cocktail tomater
  • fetaost
  • färsk basilika
  • salt
  • peppar
Äggstanning
  • 2 ägg
  • 3 dl mjölk
  • 2 dl riven gratängost
Hacka margarinet & häll i vetemjölet. Finfördela så det blir en grynig massa. Häll i kallt vatten och arbeta snabbt ihop degen. Tryck ut i en 25 cm form. Nagga degen med en gaffel och ställ in i kylen i 30 min. Förgrädda pajskalet i 10 min. 

Tärna kasslern. Hetta upp olivolja i ett stekjärn. Lägg i den pressade vitlöksklyftan och stek den så den får färg. Häll i kasslern och stek upp. Lägg sen kasslern åt sidan.

Skär tunna skivor av zucchinin och stek i olivolja så den blir mjuk och får lite färg och salta.
Vispa ägg och mjölken och häll i osten.
Lägg i kasslern i det förgräddade pajskalet och häll över äggstanningen. Peta ner de delade  cocktailtomater, fetaosten, basilikabladen och lägg över den stekta zucchinin. Tryck ner de lite så att äggstanningen kommer lite över annars blir det torrt. 
Grädda i ca 30 min i 225 ° 

Jag klippte lite kinesisk gräslök över när pajen var klar.

Det blev en god grönsallad till och nybakade bullar med sesamfrön på. 

Låt er väl smaka! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar