tisdag 15 maj 2012

Mord och mördare

 Jag har under de veckorna som varit följt rättegången mot Anders Behring Breivik. Jag har läst varenda rapportering som skrivits om rättegången om jag förfasas över vad människorna där har varit med om. Det är hemska och horribla scener som beskrivits och ett trauma som är bortom all rimlig sans. Jag har lyssnat på ABB:s förklaringar och har försökt att förstå hur man tänker. Hans världsbild är skev och det han säger är motstridigt. Men en sak har han rätt i och det ligger inte på honom utan på våra fördomar. Han säger att när man först hörde att det var ett terrorangrepp så tog man för givet att det var en militant utländsk terrorist men när det var en helt "vanlig" norrman så var han helt plötsligt psykisk sjuk. Detta tycker jag är fascinerande hur illa än de brott han har begått är. 
Jag har under väldigt många år haft ett intresse och varit fascinerad  av mördare. Inte vet jag varför eller vart detta kommer ifrån. På TV tittar jag ofta på Tv4 Fakta om mord. På Internet tittar jag på www.svenskamord.se. Har ibland funderat på att läsa kurser i kriminologi eller liknande. Tro inte jag är nån skumtyp som planerar saker :) Nädå är bara intresserad av vad som rör sig i huvudet hos en del människor. Som ni nog förstår så är Leif GW lite av en guru hos mig. Han är lite skum han också man han tänker så himla logiskt och oftast har han ju rätt också.

Leif GW Persson


För att inte tala om det konstiga fallet med Linda Chen och hennes blivande make Mats Alm som antagligen bragde henne om livet efter han fick kalla fötter inför bröllopet (och en lockande livförsäkring) och i ett ögonblick när de var ute och körde på en enslig väg  dödade henne, körde ut henne i skogen och ställde upp i Efterlyst och grät och var allmänt konstig och bad om hjälp om någon sett henne. Därefter åkte han till Stockholm med buss antagligen för att få lite alibi, återvände hem, gick ut med polarna på deras dag som de skulle gifta sig på och festade. Försvann när han skulle in på förhör, dyker upp några dagar senare ur skogen, med brännskador och babblar om att han vaknade upp bredvid som döda fästmö i skogen och att några asiater hade kidnappat honom, drogat honom och placerat honom där. Herregud säger jag. Troligast är att han återvände till brottsplatsen för att han blev nojig att han inte gömt henne tillräckligt, försökte tutta eld på henne, råkade tutta eld på sig själv och på den vägen är det. Han blev dömd för brott mot giftefriden eftersom de inte kunde bevisa att han dödat Linda utan bara "tagit hand om" hennes kropp efter hennes död. Ni kan se den märkliga intervjun i Efterlyst kort efter Lindas död här.




 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar