tisdag 5 juni 2012

Och så lite recept blev det med ja...och den där skit kanal5play förresten..

Förra onsdagen när jag skulle kolla på mitt älsklingsprogram Grey´s var jag så oförklarligt trött och var tvungen att lägga mig innan kl 21 när det börjar. Jag missar detta aldrig bara om det är absolut kris.
Jag siktade in mig på söndag kl 17 när det skulle vara repris. Jag mest antog detta eftersom det den tiden förra söndagen. Förväntansfull och laddad satte jag igång tv:n 16.55. DÅ ÄR DET SLUT!! Skandalöst, hittar ingen sida på nätet där jag kan se de avsnitten gratis och såklart har kanal5play gjort Greys Anatomy till en Premiumkanal. Sur som ättika så fick jag betala 59:- för att se det där avsnittet. Och bara för att jag kunde och hade betalt för det så tittade jag på nästa veckas avsnitt också. Dyrbara minuter..... :p Nu är det att vänta ända tills i höst igen...

Idag när jag kom hem från jobbet fick jag någon extra energi någonstans ifrån och började baka bröd. Det blev jättegott. Jag bakade två st lantbröd. Himmalagad är goast!



LANTBRÖD
25 gram jäst för söta degar
5 dl fingervarmt vatten
25 gram smör
2 msk ljus sirap
1½ tsk salt
14 dl ljust lantbrödsmjöl

Smula jäst och rör ut det med det ljumma vattnet. Klicka i rumstempererat smör. Häll på mjölet så det håller sig fluffigt. Tillsätt salt, och sirap. Arbeta degen i maskin ca 4 min eller 8 min för hand. Låt jäsa 45 min. Knåda sen degen och dela den i två delar och forma dem som bröd. Jäs i 45 min till. Pudra på lite löst mjöl ovanpå om du vill. In i ugnen i 25-30 min i mitten av ugnen i 200 grader. Klart!


Och inte nog med detta!! Jag gick ut och skar lite rabarber och för att göra lite rabarberkräm. Jag hittade jordgubbar i frysen som fick följa med och ett äpple också.


Jordgubb och rabarberkräm

3-4 stjälkar rabarber
300 gram jordgubbar (eller så mycket man vill ha)
1 äpple
1 dl socker
4 dl vatten
3 msk vatten till redning
1½ msk potatismjöl

Skär rabarbern i skivor. Skala och kärna ur ett äpple som du skär i bitar. Lägg i jordgubbar, rabarber och äpplet och sockret i en kastrull. Häll på vattnet. Koka tills äpple bitarna och jordgubbarna är mjuka. Mosa de största bitarna till önskad storlek. Ta av kastrullen från spisen. Blanda potatismjölet med det kalla vattnet. Häll långsamt i redningen under omrörning. Sätt kastrullen på spisen igen och när första bubblan kommer tar du av kastrullen och låter krämen svalna. 

Det räcker till 3-4 personer. Jag använde frysta jordgubbar. Kan säga att krämen blev extremt uppskattad av Max! Jag gillade att det inte bara var rabarber för jag tycker det blir lite strävt och sur. Perfekt med jordgubbarna i och med äpplet blev det lite annan konsistens + syrlighet. 

Kvällen spenderades på skolan då det var familjekväll. Jättetrevligt och roligt. Vad stora de har blivit......

//slut i rutan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar