fredag 29 mars 2013

LCHF

Nu är jag inne på min 5 dag med LCHF. Jag har sen innan inga fördomar mot denna diet och inte efter dessa fem dagarna heller. Jag har läst mycket om LCHF och testat på en mild variant innan typ GI. Gick ner några kilo då och känner nu redan efter bara några dagar en liten skillnad på jeansen.

Viktväktarna har jag testat, vilket funkar med gud så tråkigt att vara hungrig hela tiden! Har under större delen av mitt vuxna liv haft det svårt med vikten och nu är gränsen nådd för mig. Jag har bestämt mig för att sluta leva som överviktig och det går inte en kvart varenda vakna tid som jag inte tänker på min vikt. Mår skitdåligt över den och äter då ännu mer. Denna veckan har funkat skitbra för då jag är hungrig på kvällen äter jag en avokado med creme fraiche eller nått sånt så håller jag mig mätt och sötbegäret håller sig i schack. Så går detta är jag bara glad. Funkar det inte då får jag testa något annat. Har även börjat träna lite smått styrketräning och det känns bra.

Att folk har förutfattade meningar bryr jag mig inte om. Jag vill prova detta och jag känner inte att det är omöjligt att "stå ut". Jag har knappt ätit så gott som denna veckan. Stekt ägg och bacon, omelett, turkisk yoghurt med bär till frukost. Har hållit mig mätt hela förmiddagen. Till kvällsmat har vi ätit lax med pesto, hemmagjord hollandaisesås och egengjord blomkålsmos. En god thaigryta och blåmögelostkyckling med cucchini "pasta".

Idag provade jag mina vingar i LCHF bakande då jag gjorde en kladdkaka.

Recept LCHF-kladdkaka

1 dl vispgrädde
4 ägg
4 msk sukrinmelis
1/2 krm stevia
150 gram smör (äkta smör)
0,75 dl kokosmjöl
1/2 dl kakao
1/2 tsk vanlijpulver (obs inte vaniljsocker)
1 msk pofiber
2 rutor 70% valfri smak choklad att riva över kakan.

Smält smöret och häll i en bunke. Häll i grädden. Rör ner äggen, sukrinet och stevian. Blanda kokosmjöl, vaniljpulver och kakao och sikta ner i smeten. Smörj en löstagbar form med smör och bröa med pofiber. Häll i smeten och grädda ca 9 min i ugn på 170 grader. Den ska vara rejält kladdig men den stelnar när den svalnar. Jag garnerade kladdkakan med hallon, blåbär och grädde. Jag valde att riva 70%ig mintchoklad över.

Imorgon hade jag tänkt att baka ett enkelt bröd med mandelmjöl, ägg och kanske lite keso.

För övrigt håller ju sig våren borta som alla har märkt. Förra året var det 20 grader vid denna tiden. Måtte sommaren bjuda på bättre väder än förra.. Fast ser fram emot semestern!!


//hoppfull




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar