måndag 20 juni 2011

Cupcakes med lime och fläder frosting


6 stora eller 12 små

Ingredienser till Cupcake

150 gram vit choklad gärna med limesmak
125 gram smör
225 gram strösocker
3 st ägg
105 gram vetemjöl
1 nypa rivet citronskal
1 nypa rivet limeskal

Ingredienser till frosting

150 gram vit choklad gärna med limesmak
125 gram mjukt smör
160 gram florsocker
1 msk koncentrerad flädersaft
lime och citron skal en nypa styck

Så här gör du

Smält 150 g choklad med 125 g smör. Rör ner strösocker, en nypa rivet citron och limeskal. Rör ner äggen ett åt gången. Rör sist ner mjölet. Fördela i muffinsformar och grädda ca 20 min i 170 grader varmluft. Låt svalna

Fläderfrosting Rör smör och florsocker fluffigt. Smält resten av chokladen med 1 msk konc flädersaft. Blanda samman allt och vispa fluffigt. Ställ i kylen att stelna något så den går att bre /spritsa på cupcaksen. Dekorera efter tycke och smak. Mina kommer att få färska bär.

Receptet har jag hittat på www.kokaihop.se

Mina kollegor som fick fika på dessa idag tyckte de var jättegoda men lite mäktiga. Jag gjorde den stora varianten.

1 kommentar:

  1. De bakas utan bakpulver så det blir inte en fluffig variant.

    SvaraRadera